Games people play

Helsingin yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan yhteys pelien ja englannin arvosanojen välillä on selvä. Lukiolaispojat saavat huomattavasti enemmän huippuarvosanoja englannin kielessä kuin tytöt, ja selittäväksi tekijäksi Olli Uuskosken (2011) tutkimuksessa nähtiin tietokonepelien pelaaminen. Erityisesti erilaiset roolipelit ja strategiapelit kasvattavat kielitaitoa..Tämä tutkimustulos mielessämme lähdimme suunnittelemaan kurssia.

Toteutimmekin keväällä englannin kurssin, jolla pelattiin kahta digitaalista peliä; Minecraft ja Civilization 4. Kurssin tarkoituksena oli laajentaa englannin opiskelua pelimaailmaan, oppia englantia vapaa-ajalta tutussa peliympäristössä ja etsiä tapoja laajentaa kurssilla käytettävää pelimaailmaa eri ainerajojen ulkopuolelle. Tavoitteena oli siis myös tuoda opiskelijoiden arkeen kuuluvia pelejä koulumaailmaan. Kurssille osallistui 18 opiskelijaa, jotka huhtikuussa aloittivat pelaamisen.

Civilization 4 on historiallinen strategiapeli, jossa pelaajien tarkoitus on rakentaa mahdollisimman voimakas sivilisaatio. Tavallinen peli alkaa kivikaudesta ja sivilisaation voi kehittää aina atomi- ja avaruusaikaan asti kehittämällä erilaisia teknologioita. Keskeistä pelissä ovat uudisasukas-yksiköllä perustettavat kaupungit, joissa voi kehittää projekteja, rakentaa rakennuksia ja kouluttaa erilaisia yksikköjä. Kurssilla peliä pelattiin pienissä ryhmissä, joissa jokaisella pelaajalla oli maapallolla oma kehitettävä sivilisaationsa. Pelaajien välinen diplomatia muodosti rungon aidolle kommunikaatiolle ja samalla kielenoppimiselle. Mitä oikeastakaan diplomatiasta tulisi, jos neuvottelukumppanin kieltä ei ymmärrettäisi?

Minecraft taas on tietokoneilla, pelikonsoleilla ja mobiililaitteilla pelattava suosittu rakentelupeli. Pelin maailma koostuu lego-palikoita muistuttavista kuutioista, joita voi hajottaa ja koota uudelleen. Materiaaleja yhdistelemällä syntyy uusia esineitä. Pelin suosittu moninpeli mahdollistaa useamman pelaajan yhteistyön ja suuretkin rakennusprojektit. Onpa maailmalla on mallinnettu Minecraftin avulla kokonaisia kaupunkejakin. Ruotsalaisen Mojangin kehittämä ja vuonna 2009 julkaisema peli on vieraillut mm. Xboxin pelatuimpien verkopelien listan kärjessä joulukuussa 2012. Suomessa Minecraft oli kolmanneksi pelatuin peli 10-12-vuotiaiden joukossa vuonna 2012. Kurssilla pelin tarkoituksena oli opettaa opiskelijoille työelämässäkin tuiki tärkeitä yhteistyötaitoja. Rakennusprojektien myötä opiskelijoille muotoutui tarve käyttää kieltä suunnitteluun ja projektien toteuttamiseen. Tulevaisuudessa vastaavia projekteja voitaisiin toteuttaa kansainvälisessä yhteistyössä ja harjoitella kielenkäyttöä aidosti monikielisessä ja -kulttuurisessa ympäristössä.

Kurssilla kokeiltiin myös Suomessa on kehitettyä opetuskäyttöön tarkoitettua MinecraftEdu-lisäosaa, joka helpottaa pelin teknistä valmistelua ja lisää mm. kirjallisia tehtävänantoja ja opettaja-hahmon peliin.

Kurssin aikana opiskelijat sekä pelasivat, että kirjoittivat pelaamiskokemuksistaan blogiin, joka on kaikkien luettavissa osoitteessa http://pelikurssi.blogspot.fi. Jo heti alkuun huomattiin, että tekniset ongelmat tulevat aiheuttamaan meille päänsärkyä. Minecraft -peli toimi vain koululla ja Civilization 4 pelin postittaja toimi ainoastaan kotona. Edellä kuvatut ongelmat johtuivat  osaltaan siitä että ulkoisen palvelimen pystytys olisi vaatinut pidemmän valmisteluajan sekä nostanut kurssin kustannuksia. Lisäksi erityisesti Civilization 4 pelin postittajan toimimattomuus johtui verkko-operaattorin palomuurin porttimäärityksestä, joka saatiin auki vasta kurssin puolenvälin jälkeen. Opiskelijat jaksoivat kuitenkin kohtuullisen sinnikkäästi pelata, vaikka tekniikka ei aina toiminut. Koko kurssi olisi kuitenkin loppunut lyhyeen, ellemme olisi saaneet erinomaista tukea koulujen ATK-tuelta Jouni Paaralalta.

Teimme yhteistyötä myös Tampereen yliopiston kanssa, erityisesti heidän johtamansa hankkeen kanssa.  Aktiiviset oppimistilat-hankkeessa tutkitaan teknologian soveltamis- ja kehitysmahdollisuuksia ja samalla pyritään jalkauttamaan teknologiaa koulujen arkeen pysyvästi. Hankkeessa pyritään kartoittamaan jo olemassa olevien sovellusten ja pelien hyödyntämismahdollisuuksia perinteisen luokkatilan laajentajina.

Pelikurssin kokemukset olivat positiiviset ja vaikka hankaluuksiakin oli, niin loppujen lopuksi jäimme kuitenkin hyville mielin. Otamme tästä ensimmäisestä pelikurssista oppia ja jatkamme pelien parissa myös ensi keväänä.

Sanna Leinonen, Jouni Paarala, Mikael Uusi-Mäkelä

Artikkeli julkaistu Ylöjärven Uutisissa 29.5.2013

Advertisements
This entry was posted in Koulussa kokeiltua and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s